Dordrecht, Netherlands

Drechtsteden verliezen in vijf jaar tientallen bushaltes, vooral in dorpen groot verschil

Een door de vakantie rustige Dordtse bushalte Corrado Francke
Waren er in vijf jaar geleden nog 350 bushaltes in de Drechtsteden, is dat aantal nu nog 295. De daling van ruim vijftien procent is groter dan het Zuid-Hollands gemiddelde (ongeveer negen procent). In onze regio vallen vooral de dorpen Sliedrecht en Zwijndrecht op, blijkt na onderzoek van verschillende omroepen.
Corrado Francke | 28 februari 2023 15:39 | Aangepast op 28 februari 2023 15:39
In Sliedrecht verdween het aantal haltes in rap tempo, want in 2023 bleven er nog 12 haltes over van de 26 opstapplaatsen in 2018. Door het verlies van de busverbinding tussen het dorp en het ziekenhuis in Dordrecht zijn vooral haltes aan de zuidkant van het dorp verdwenen.

Zwijndrechtenaren kunnen nu uit 36 bushaltes kiezen, terwijl dat aantal vijf jaar geleden nog 48 was. Aan het oostkant van het dorp zijn de meeste stopplaatsen verdwenen: vooral de wijk Walburg valt op.

Ook in Dordrecht minder haltes
Verdwenen bushaltes in de wijken Krispijn en Crabbehof en aan de Baanhoekweg, richting de Biesbosch, hebben ervoor gezorgd dat het aantal bushaltes in Dordrecht de afgelopen vijf jaar is gedaald van 169 naar 156. Ook in de gemeenten Hendrik-Ido-Ambacht, Alblasserdam en Hardinxveld-Giessendam zijn er minder haltes dan in 2018.
Blauwe stipjes tonen de plekken waar haltes zijn verdwenen NOS
Landelijk is het aantal bushaltes met zeven procent gedaald, blijkt uit onderzoek van de regionale omroepen. Het aantal ging van ruim 22.100 naar ruim 20.600. Regionaal en lokaal zijn de verschillen groot.

"Wij constateerden dat de bereikbaarheid van voorzieningen en banen in het landelijke gebied én in dorpen en stadsranden beperkt is voor wie afhankelijk is van openbaar vervoer”, reageert Jeroen Bastiaanssen van het Planbureau voor de Leefomgeving bij de NOS. “Bovendien is die bereikbaarheid de afgelopen jaren afgenomen door vermindering van het ov. Mensen met lage inkomens kunnen hierdoor het snelst in de problemen raken."

Hoeveel mensen echt last hebben van het verdwijnen van bushaltes is moeilijk te zeggen. Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft schat dat het de afgelopen vijf jaar om minder dan 1 procent van de busreizigers ging. "Haltes die worden opgeheven zijn vaak relatief rustig. Bovendien kan een deel van de mensen prima naar een halte even verderop lopen of een auto of e-bike nemen."

Lees meer over de landelijke daling van het aantal bushaltes via de NOS.
Jongeren wachten op de bus Corrado Francke

Lees meer over:

Openbaar vervoer|bus|

Lees ook

Veerdienst naar Werkendam ligt er weken uit, museumdirecteur baalt

De veerdienst naar Werkendam ligt er naar verwachting weken uit. Blue Amigo denkt dat de kans klein ...

Losse kaartjes ‘overbodig’ en vanaf juni verleden tijd bij Qbuzz

Reizen met losse kaartjes is in bussen en treinen van Qbuzz vanaf 1 juni verleden tijd. Volgens de v...

Wat als de waterbus niet meer kan opladen? Johan heeft wel een idee

Sinds vorige zomer is een deel van de vloot van de Waterbus elektrisch. Maar met een vol stroomnet l...

Zo denken reizigers over stations in de Drechtsteden (met een opvallende stijger)

Stations in de Drechtsteden krijgen, net als vorig jaar, gemiddeld een 'zuinige' zeven in de jaarlij...

Vanaf 2025: iedere tien minuten een trein tussen Dordt, Rotterdam en Den Haag

Je moet nog even geduld hebben, maar de NS wil volgend jaar meer treinen laten rijden tussen Dordre...

Hele dag geen sprinters tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe door wisselstoring

Er rijden vrijdag de hele dag geen sprinters tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe. Dat komt door een wis...