Dordrecht, Netherlands

Hooikade open houden kost 300.000 euro, hebben we dat ervoor over?

Bijna 6000 keer is de petitie om de Hooikade het hele jaar te behouden als opstapplaats van de waterbus inmiddels ondertekend. En dat heeft er ook voor gezorgd dat de politiek wakker is geworden. In het Drechtstad FM radioprogramma Studio De Witt gingen Kitty Kruger van GroenLinks, Margret Stolk van de VSP en Chris Moorman van Algemeen Belang Zwijndrecht het gesprek aan met aanbesteder Blue Amigo en wethouder Rik van der Linden.
Alexander Eleveld | 10 januari 2022 14:31 | Aangepast op 10 januari 2022 14:31
Per 1 januari kent de waterbus een nieuwe aanbesteder: Blue Amigo. Sinds die datum legt de veerdienst vijf maanden per jaar (van oktober tot april) niet meer aan bij de Dordtse Hooikade. Volgens Blue Amigo omdat er in die periode veel minder reizigers gebruik maken van de opstapplaats. “We hebben een aanbod gedaan en dat is geaccepteerd. Daar zat inderdaad in dat we vijf maanden per jaar niet de oversteek maken (van het Veerplein) naar de Hooikade,” licht Robin Huisman van Blue Amigo toe. “Daar tegenover staat wel dat we vier keer per uur naar Dordrecht gaan. In het hele aanbod zitten plussen en minnen. En dit is een min en dat beseffen we.”

'Communicatie moet beter'
GroenLinks, VSP en ABZ zijn vooral boos dat de gemeenten niet duidelijk gecommuniceerd hebben dat de halte vervallen is, naar de raad, maar ook naar de reizigers. “Het is goed dat we een nieuwe aanbesteder hebben gevonden,” zegt Margret Stolk (VSP). “Maar keuzes moeten wel uit te leggen zijn aan je achterban. En dat gaat op dit moment niet meer.”

Volgens Kitty Kruger (GroenLinks) hebben de partijen ook wel een beetje zitten slapen. “Ik kreeg het pas echt scherp op mijn netvlies toen die petitie begon. Hoe kan het nou dat ik het niet weet?” Ze heeft de raadsstukken er nog eens bijgepakt en kwam het toch wel tegen in de aanbesteding. Maar ze verwijt de ambtenaren en het college dat ze niet extra gewezen hebben op die ene regel in de raadsinformatiebrief. “Maar waarom is er niet een bericht in de krant geplaatst?”
Alternatieven
Wethouder Van der Linden benadrukt dat het besluit bekend was bij de raad. Die is steeds op de hoogte is gehouden via raadsinformatiebrieven. Volgens Stolk gaat het om de communicatie naar de inwoners van je stad. “We gaan voor een autoluwe binnenstad. We willen dat mensen met het openbaar vervoer komen. En dan halen we het weg? Ik snap het niet,” voegt Kruger aan.

De wethouder had de opstapplaats ook liever het hele jaar open gehouden. “Ik vind het jammer dat het niet gelukt is de Hooikade te behouden,” zegt Van der Linden. “Maar de keuze is wel te rechtvaardigen.” In de wintermaanden maken zo’n 200 mensen per dag gebruik van de verbinding tussen de Hooikade en het Veerplein. Inmiddels is er een alternatief geopperd door de opstellers van de petitie: een eigen veerpontje. Dat laten varen is volgens de wethouder wel lastig, in verband met de veiligheidsmaatregelen. “Maar alles kan, maar op een gegeven moment gaat wel gekeken worden: wie betaalt het?”

Wie gaat dat betalen?
Want dat het behouden van de verbinding geld gaat kosten, is duidelijk: 300.000 euro per jaar. Volgens Stolk kan dat bedrag prima gedeeld worden met Zwijndrecht, die natuurlijk ook baat heeft bij een goede verbinding. Drie ton bijleggen voor een verbindingen waar zo weinig mensen gebruik van maken, vindt Van der Linden wel erg kostbaar. Toch wil hij kijken naar alternatieven. “Maar een kleiner schip met vrijwilligers, wel onder de juiste veiligheidsvoorwaardes, en als we het kunnen delen én de provincie en Blue Amigo kunnen meekijken, dan lijkt me dat een heel goed gesprek waard.”

De wethouder heeft afgesproken dat, net als met Qbuzz, de gemeente twee keer per jaar met Blue Amigo om tafel gaat zitten om op- en aanmerkingen over de aanbesteding te bespreken. Maar Stolk wil daar niet op wachten. “We hebben nu een probleem. Dan vind ik dat je dat als politiek naar voren moet trekken.”

Meest gelezen

Nu wél mooi weer tijdens festival Brand Parkies in Dordrecht

Pim Takkenkamp | Redactie Streek 56 | 23 jul 2024 13:14

Fatbikebestuurder naar het ziekenhuis na ongeluk met auto

Redactie RTV Dordrecht | Joram Niese | 22 jul 2024 13:00

Bestelbus over de kop gevlogen op Galileïlaan in Dordrecht

Erik van Krimpen | Pim Takkenkamp | Redactie Streek 56 | 24 jul 2024 10:58

Lees ook

Zaterdag in Studio De Witt: aandacht voor Keti Koti

Dordrecht herdenkt en viert Keti Koti. Met Sidney Breidel en Ilse Donkelaar spreekt presentator Ben ...

Bezorgde inwoners starten petitie tegen windturbines Alblasserwaard

Een aantal ‘bezorgde inwoners’ van Papendrecht, Molenlanden, Kinderdijk, Wijngaarden en omstreken i...

Zaterdag in Studio De Witt: de toekomst van Station Dordrecht en een bezoek aan Varna

Drie uur lang achtergrond bij de actualiteiten in Studio De Witt, waarin presentator Ben Corino dit ...

Zaterdag in Studio De Witt: Rommeldam, windmolen en STOP PFAS protestmars

Verschillende Dordtenaren zijn zaterdag te gast in radioprogramma Studio De Witt. Daarin vertellen z...

Zaterdag in Studio De Witt: 60 jaar migratie vanuit Turkije en 30 jaar de Biesbosch

Bibliotheekdirecteur Ankie Kesseler schuift aan in radioprogramma Studio De Witt. De bieb bestaat na...

Zaterdag in Studio De Witt: 4 en 5 mei, Eurovision Pubquiz en gestolen Stolpersteine

Een afvaardiging van Stichting Leefwerf Biesbosch is zaterdag de hoofdgast in radioprogramma Studio ...