Alternatieven
Wethouder Van der Linden benadrukt dat het besluit bekend was bij de raad. Die is steeds op de hoogte is gehouden via raadsinformatiebrieven. Volgens Stolk gaat het om de communicatie naar de inwoners van je stad. “We gaan voor een autoluwe binnenstad. We willen dat mensen met het openbaar vervoer komen. En dan halen we het weg? Ik snap het niet,” voegt Kruger aan.
De wethouder had de opstapplaats ook liever het hele jaar open gehouden. “Ik vind het jammer dat het niet gelukt is de Hooikade te behouden,” zegt Van der Linden. “Maar de keuze is wel te rechtvaardigen.” In de wintermaanden maken zo’n 200 mensen per dag gebruik van de verbinding tussen de Hooikade en het Veerplein. Inmiddels is er een alternatief geopperd door de opstellers van de petitie: een eigen veerpontje. Dat laten varen is volgens de wethouder wel lastig, in verband met de veiligheidsmaatregelen. “Maar alles kan, maar op een gegeven moment gaat wel gekeken worden: wie betaalt het?”
Wie gaat dat betalen?
Want dat het behouden van de verbinding geld gaat kosten, is duidelijk: 300.000 euro per jaar. Volgens Stolk kan dat bedrag prima gedeeld worden met Zwijndrecht, die natuurlijk ook baat heeft bij een goede verbinding. Drie ton bijleggen voor een verbindingen waar zo weinig mensen gebruik van maken, vindt Van der Linden wel erg kostbaar. Toch wil hij kijken naar alternatieven. “Maar een kleiner schip met vrijwilligers, wel onder de juiste veiligheidsvoorwaardes, en als we het kunnen delen én de provincie en Blue Amigo kunnen meekijken, dan lijkt me dat een heel goed gesprek waard.”
De wethouder heeft afgesproken dat, net als met Qbuzz, de gemeente twee keer per jaar met Blue Amigo om tafel gaat zitten om op- en aanmerkingen over de aanbesteding te bespreken. Maar Stolk wil daar niet op wachten. “We hebben nu een probleem. Dan vind ik dat je dat als politiek naar voren moet trekken.”