Dordrecht, Netherlands

Waterbus wint Dutch Design Award

De nieuwe Waterbus is in de prijzen gevallen. Het ontwerp dat officieel de Damen Waterbus 2907 E3 heet, kreeg een Dutch Design Award (G100). De G100 vertegenwoordigt de top 100 productontwerpen in Nederland.
Marjolein Vos | 23 oktober 2023 10:41 | Aangepast op 23 oktober 2023 10:41
De Dutch Design Awards worden toegekend aan producten en oplossingen die relevant, innovatief en/of origineel zijn, en uitzonderlijk goed ontworpen in Nederland door een Nederlandse ontwerper of voor een Nederlands bedrijf, en die in de afgelopen twee jaar op de markt zijn gebracht. De nieuwe Waterbus voldoet prima aan die criteria. Het schip is elektrisch en bij het ontwerp is rekening gehouden met de wensen van de passagiers.

“Met de Damen Waterbus 2907 E3 is de reis even belangrijk als de bestemming”, laat de jury weten. “Het schip is ontworpen om de best mogelijke ervaring in het openbaar vervoer over water te bieden - voor elk type passagier. Dit is een schip voor de volgende generatie, waarbij innovatie en milieubewuste materialen zorgvuldig zijn toegepast om een duurzame manier van reizen te garanderen die geschikt is voor de toekomst.”

De Waterbus 2907 E3 is ontworpen door Damen Shipyards Group en KesselsGranger, voor exploitatie in de regio Dordrecht-Rotterdam, als onderdeel van de Waterbusdienst. "Traditioneel gaat het bij openbaar vervoer om van A naar B te komen”, legt James Granger van KesselsGranger uit. “De Waterbus voegt daar iets aan toe. Het is een ervaring waar mensen van houden. Ze zien de omgeving vanuit een ander perspectief. Het is een heel ontspannend schip om op mee te varen en het biedt echt rust."

De Waterbus is geschikt voor forenzen en toeristen. Zo zijn er werkplekken aan boord, kunnen fietsen worden meegenomen, maar is er ook een grote loungebank in het midden van het schip geplaatst. Vanaf die plek kun je, dankzij de grote ramen die over de hele lengte van het schip zijn geplaatst, de omgeving goed bekijken. De bank heeft uitsparingen voor kinderwagens, wandelwagens en rolstoelen.

Aan de binnenkant is er vooral gebruik gemaakt van gerecyclede materialen. Zo is een deel van de vloer gemaakt van oude visnetten en kunnen de stoeltjes makkelijk terug naar de fabrikant als er iets aan mankeert.

De Waterbus wordt, samen met andere prijswinnaars, gepresenteerd tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven, die deze week plaatsvindt.

RTV Dordrecht voer in april mee, toen het nieuwe ontwerp werd gepresenteerd. Bekijk hier onze reportage.

Lees meer over:

Waterbus|

Lees ook

Wat als de waterbus niet meer kan opladen? Johan heeft wel een idee

Sinds vorige zomer is een deel van de vloot van de Waterbus elektrisch. Maar met een vol stroomnet l...

GL en VVD: waterbus onbereikbaar voor rolstoelers door steile loopplank

GroenLinks en de VVD willen dat de waterbussen zo snel mogelijk toegankelijk gemaakt worden voor rol...

Waterbus stopt weer aan de Hooikade

Goed nieuws voor reizigers: vanaf 2 oktober wordt de halte Hooikade weer opgenomen in de (winter) di...

Nieuwe dienstregeling waterbus met oude schepen: ‘We hebben nog even nodig’

Ze hadden al een week moeten varen: de nieuwe elektrische waterbussen van Aqualiner. Maar toch heeft...

De nieuwe hybride waterbus vaart vanaf vandaag van Dordrecht naar Kinderdijk

Een unieke ontwikkeling in het openbaar vervoer op het water, zo wordt gezegd. De nieuwe waterbus v...

Deze elektrische waterbus vaart vanaf april tussen de Drechtsteden

De eerste volledig elektrisch aangedreven waterbus is vrijdag gedoopt. De 'Blue Venice' vaart vanaf ...