Het college verwijst naar de grote prijsstijgingen tussen 2020 en 2024. "We hebben het beeld dat dit niet alleen kosten voor personeel en brandstof zijn", schrijft het college. "We willen een gezonde exploitatie", voegt men daar aan toe. Men geeft wel aan dat er een stijging van 10% is te zien van de reizigersaantallen tussen 2023 en vorig jaar. In 2024 werden er bijna 1,2 miljoen reizigers vervoerd. Voor corona (2019) was dit trouwens nog 1,5 miljoen. Het college roept inwoners op meer gebruik te maken van de waterbus. Het college overweegt ook extra publiciteit, "hoewel dit niet onze rol is".
In de brief wordt een overzicht gegeven van het aantal reizigers per halte in Papendrecht. Noordhoek (lijn 20 naar Rotterdam) telt 20.000 passagiers per jaar, dat is een gemiddelde van 55 per dag. De Rosmolenweg (lijn 23 naar Sliedrecht) telt 3.500 reizigers per jaar, een gemiddelde van 10 per dag. Deze halte is het meest verliesgevend. Tot slot telt de Veerdam (lijn 22 naar Dordrecht en Zwijndrecht) 135.000 passagiers per jaar, een gemiddelde van 370 per dag. Daarmee is deze halte het minst verliesgevend.
Financiële bijdragen
In antwoord op de vraag wie met welke bedragen financieel bijdraagt aan de exploitatie van de waterbus, laat het college weten dat de provincie het hoogste bedrag betaalt, namelijk €8.598.124 in 2025. De regio Drechtsteden draagt hiervan 15% bij, oftewel €1.289.719. Het aandeel van de gemeente Papendrecht bedraagt €130.000 per jaar, wat neerkomt op ruim 10% van de regionale bijdrage.
Het college laat nog weten dat men regelmatig gehamerd heeft op meer promotie voor de waterbus. De afgelopen tijd heeft van het waterbusbedrijf vooral gelegen op de vervanging van de schepen en "het oplossen van de problemen met deze nieuwe schepen", stelt het college.