QBuzz niet blij
Op de aangekondigde staking reageert de voorzitter van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) niet blij. De verening vertegenwoordigt de bedrijven Arriva, EBS, Keolis Nederland, RET, Transdev en Qbuzz. Voorzitter, Fred Kagie: “‘De FNV-staking voor de cao OV 2021-2022 heeft geen enkele zin. Het heeft alleen maar nadelen: het dupeert de reizigers, het kost de stakende medewerkers geld, het kost de ov-bedrijven geld en het schaadt de betrouwbaarheid van het vervoer en het aanzien van de sector.”
Daarnaast geeft de vereniging aan dat er dit jaar een eenmalige uitkering wordt gegeven van €1.000,- bruto. Dat zijn ze overeengekomen met vakbond en cao-partner CNV. Fred Kagie: “Iedereen merkt dat het leven duurder is door de stijgende energieprijzen en de hoge inflatie. Medewerkers hebben behoefte aan direct merkbare oplossingen. Met vakbond CNV zijn we hierover in gesprek gegaan, de extra uitkering is het resultaat van deze gesprekken.”
Dreigen met staken en onderhandelingen over nieuwe cao gaan niet samen
QBuzz wil graag zo snel mogelijk in gesprek over een nieuwe cao voor 2023, maar laat weten dat het niet met FNV gaat. Zo geven ze in een bericht aan dat FNV-leden kunnen en mogen staken omdat zij het niet eens zijn met de afspraken voor de afgesloten cao 2021-2022, maar FNV-leden kunnen nu niet staken over de cao 2023. “Staken kan pas als partijen helemaal uitonderhandeld zijn. De onderhandelingen voor de cao 2023 moeten nog beginnen. De werkgevers kunnen niet inhoudelijk met een partij in gesprek over een nieuwe cao, terwijl diezelfde partij gelijktijdig met stakingen dreigt voor de huidige cao. Dit terwijl de huidige cao rechtsgeldig is en al wordt uitgevoerd. Dan lopen onderwerpen, onderhandelingen en de inzet van alle partijen door elkaar.”
Eisen van FNV
FNV geeft aan de chaffeurs een loonsverhoging willen ter composatie van de prijsstijgingen van 10 procent en een koopkrachtverbetering van 100 euro. Daarnaast moeten de werkdruk en het personeelstekort aangepakt worden. Zo moet een generatiepact ingevoerd worden, waardoor 63-plussers minder kunnen gaan werken met behoud van 80 procent van het salaris en 100 procent pensioenopbouw.