‘Kunst voor de Kost’ belicht de praktische kant van kunst. Zeker, kunstenaars die we vandaag de dag op handen dragen hebben nauwelijks iets gezien van de soms astronomische bedragen die nu voor hun werken worden neergeteld. Toch wisten zij het hoofd boven water te houden of zelfs goed te verdienen.
“Vaak denken mensen dat kunstenaars pas geld gingen verdienen na overlijden, maar het kwam vroeger al voor dat zij tijdens hun leven veel geld verdienden door af te stemmen op de markt", legt Sander Paarlberg van het museum uit.
Bloemetjes in plaats van vlakken
Mondriaan, bijvoorbeeld, schilderde het liefst 'de moderne vlakken', maar moest ook bloemetjes schilderen om de huur te betalen. Hij maakte dus kunst waar hij zelf niet helemaal achter stond, maar door het verkopen van die bloemetjesschilderijen was hij in staat om te doen wat hij leuk vond.
Maar zo zijn er ook kunstenaars die juist wel achter hun 'niche' zijn gekomen door werk te maken dat het publiek aanspreekt. Ze konden zich op deze manier specialiseren in het schilderen van bijvoorbeeld bomen, of gebruikten hun commerciële succes om hogere sociale kringen binnen te komen.
“Deze kanten van de kunst worden vaak verbloemd door musea”, gaat Paarlberg verder. “Het moet allemaal mooi en romantisch zijn. Nu laten we het ene schilderij zien dat voor de kost werd gemaakt en daarnaast het werk waar de kunstenaar zelf het meest mee bezig wilde zijn.”
Te zien in onderstaande reportage en nog tot begin september in het Dordrechts Museum.