“Ze komen overal vandaan, laatst heb ik nog een motor verkocht aan iemand uit Sneek”, vertelt motorverkoper Frank Bakker. Hij bestiert samen met zijn ouders en zus BNM Motoren in Dordrecht en herkent de groeiende interesse van de senior in motorrijden.
In 2019 bezaten nog zo’n 70 duizend 65-plussers een motor, vijf jaar later is dat met bijna de helft toegenomen. De grootste groep motorrijders (193 duizend) loopt ook tegen haar pensioen. Hebben ze meer tijd en meer geld te besteden?
Oude liefde roest niet
Fokko van der Straaten (69) had in zijn jongere jaren meerdere motoren, maar toen de kinderen kwamen was het gedaan. Nu hij met pensioen is, begon het toch weer te kriebelen. “Het is toch een gevoel van vrijheid dat je ervaart. En het sociale hè”, legt hij uit. “Motorrijders groeten elkaar. Dat deden ze vroeger al en nu doen ze dat nog steeds.”
Van der Straaten bespaarde niet op zijn hernieuwde kennismaking met de motor. “Het leven is kort, dus je moet er een beetje van genieten.” Het werd een jong, tweedehands exemplaar dat van alle gemakken is voorzien. “Een automaat, stoelverwarming, cruisecontrol…”, somt hij op. “En mijn vrouw kan ook makkelijk mee achterop.”
Comfort, daar valt de 65-plusser voor, is de ervaring van Frank Bakker. “Je kunt ze geen racemonster verkopen, maar een lekkere toermotor daar lopen ze wel warm voor”, duidt hij de klandizie. “Vooral voor een goede tweedehands zijn ze te porren.” En wat mag dat dan kosten? “Tussen de 5 en 10 duizend euro heb je al een een goeie.”