Sinds half mei krijgen inwoners die hun afval verkeerd aanbieden, de opruimkosten gepresenteerd. Dit heet 'spoedeisende bestuursdwang'. In één maand tijd werd deze 'boete' al zo’n vijftig keer uitgedeeld, meldde deze streekomroep in juni. Inmiddels staat de teller op meer dan 300. Kosten per overtreding: 181,96 euro. Dit geld wordt gebruikt om het afval zo snel mogelijk op te ruimen.
Maar volgens wethouder Marc Merx (Leefbaarheid) is een volgende stap nodig. De zogeheten bestuurlijke boete die het college voorstelt, moet een aanvulling zijn op de al geldende maatregel. Zo draaien mensen niet alleen op voor de opruimkosten, maar krijgen ze ook een bekeuring.
“Een bestuurlijke boete is een stevige maatregel. We hopen hiermee dat mensen in elk geval twee keer nadenken voordat zij iets op straat dumpen. Ook zien we het als steun in de rug voor al die bewoners die wél hun omgeving schoonhouden.”
Boetes
De boetebedragen zijn landelijk bepaald, aldus de gemeente. Voor het verkeerd aanbieden van huishoudelijk- of bedrijfsafval is dat 110 euro, voor het achterlaten van straatafval 170 euro. “Bij herhaalde overtredingen worden deze bedragen verdubbeld.”
Voor inwoners die dit aantoonbaar niet kunnen betalen, wordt gekeken naar alternatieven. “Denk aan nuttige werkzaamheden verrichten, zoals het opruimen van zwerfafval of het schoonmaken van straten. Dit draagt bij aan gedragsverandering én een schonere leefomgeving”, aldus Merx. “Houdt een overtreder zich niet aan de gemaakte afspraken, dan moet de boete alsnog worden betaald.”
De komende maanden onderzoekt de gemeente hoe andere gemeenten omgaan met dit soort alternatieven en welke stappen nodig zijn om dit in te voeren. Als de gemeenteraad akkoord gaat met de plannen, worden vanaf 1 januari 2026 bestuurlijke boetes uitgedeeld.