Niet makkelijk te vergelijken
De cijfers van gemeenten zijn niet eenvoudig met elkaar te vergelijken. Niet elke gemeente houdt het aantal meldingen op dezelfde manier en dus ook niet even gedetailleerd bij.
Inwoners kunnen meldingen van verkeerd aangeboden afval bijvoorbeeld doorgeven via de Fixi-app. Het aantal afvalmeldingen wordt hierin weliswaar bijgehouden, maar dan gaat het om álle meldingen met betrekking tot afval en wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen huishoudelijk afval, meldingen van bijvoorbeeld zwerfafval of grofvuil of van niet geleegde containers. Bovendien kunnen meerdere mensen van eenzelfde situatie melding maken, legt een woordvoerder van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht uit. Papendrecht voegt daaraan toe dat sommige mensen ook direct bij afvalverwerker HVC melding maken.
LEES OOK: Steeds vaker afvaloverlast in Ridderkerk
Waarschuwingen en boetes
Hoe vervolgens met die meldingen wordt omgegaan, verschilt dan weer per woonplaats. Om het aantal meldingen te doen dalen, maken meerdere gemeenten bijvoorbeeld gebruik van de eerder genoemde ‘hotspotaanpak’ of van afvalcoaches. Als er dan toch een melding binnenkomt, gaan op de meeste plekken handhavers op pad om te achterhalen wie de overtreding heeft begaan.
Spoedeisende bestuursdwang
In ongeveer de helft van de gemeenten wordt dan ‘spoedeisende bestuursdwang’ toegepast. Het afval wordt om gezondheidsredenen en om veiligheidsrisico’s te beperken direct weggehaald, maar de kosten van het opruimen worden verhaald op de vervuiler. “Dit is geen boete, maar een vergoeding voor de gemaakte kosten”, aldus de gemeente Molenlanden.
Dit werd vorig jaar 28 keer opgelegd in Molenlanden, dit jaar tot nu toe 11 keer. Kosten: 206,50 euro. Ook in Hardinxveld-Giessendam wordt op deze manier gewerkt en wordt hetzelfde bedrag gehanteerd. Daar ging het vorig jaar in totaal om 47 beschikkingen, dit jaar tot nu toe om 16.
Dordrecht is hier een maand geleden ook mee gestart en heeft het sindsdien al zo’n 50 keer toegepast. De kosten bedragen daar ongeveer 181 euro. In Zwijndrecht kan sinds vorig jaar een bestuurlijke boete van 95 euro worden opgelegd, maar de gemeente wil ook gaan werken met zo’n last onder bestuursdwang.
Als in Hendrik-Ido-Ambacht uit onderzoek een dader naar voren komt, wordt diegene gevraagd zijn afval weg te halen. Doet hij/zij dit niet, dan wordt - afhankelijk van de situatie - een boete uitgedeeld of waarschuwing gegeven. Dat geldt ook in Papendrecht. “Het gemeentelijke doel is gedragsverandering en niet het vergoeden van de kosten voor het weghalen. We zien dat we met een waarschuwing het gewenste doel veelal bereiken.” Het afgelopen jaar werden in Papendrecht dan ook 93 waarschuwingen gegeven en 11 boetes uitgedeeld.
In de gemeente Alblasserdam wordt gedumpt afval afgevoerd door de buitendienst. “De ureninzet van de Buitendienst komen ten laste van de afvalstoffenheffing. Er wordt ook steekproefsgewijs gehandhaafd¨, aldus de woordvoerder. Boetes, met een bedrag van ruim 147 euro, worden geïnd door de gemeente zelf.
Ook kunnen boetes door het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) worden geïnd. Dit gebeurt bijvoorbeeld in Ridderkerk.
Hogere afvalstoffenheffing?
Met een boete uitdelen is het verkeerd aangeboden afval nog niet opgeruimd, dus die kosten moeten nog gemaakt worden. Wat betekent dit voor de burger? De gemeente Hardinxveld-Giessendam geeft aan dat de vervuiler de opruimkosten betaalt door middel van de eerder genoemde beschikking. Op veel andere plekken werkt het anders.
“De kosten voor handhaving en het opruimen van verkeerd aangeboden afval worden verwerkt in de afvalstoffenheffing. Dat betekent dat álle inwoners daar indirect aan bijdragen”, legt een woordvoerder van de gemeente Molenlanden uit. “Daarom is het belangrijk dat iedereen zijn of haar afval op de juiste manier aanbiedt. Dat is niet alleen eerlijk, maar ook voordeliger voor de gemeenschap als geheel.”
“Onze inzamelaar brengt de kosten voor het extra weghalen van afval bij ons in rekening. Deze kosten worden uiteindelijk verwerkt in de afvalstoffenheffing en daarmee betaalt iedere inwoner aan deze kosten mee”, aldus de woordvoerder van Hendrik-Ido-Ambacht. Dat is ook het geval in en Papendrecht en Zwijndrecht. “Omdat de hoeveelheid bijgeplaatst afval relatief laag is (2%), is de hoogte van de doorberekening dat ook. Goede scheiding van afval en grondstoffen is essentieel om de kosten en dus de afvalstoffenheffing beheersbaar te houden.”
Bezuinigingen
Dordrecht heeft in het voorgestelde bezuinigingspakket twee weken geleden aangegeven dat nu ongeveer 20 tot 25 procent van de inzet van handhaving gaat naar de controle op afval. Het college wil dit, zoals in bijvoorbeeld Alblasserdam al gebeurt, gaan doorbelasten in de afvalstoffenheffing. Dordrecht hoopt daarmee de komende jaren 125.000 euro per jaar te besparen.
LEES OOK: Dordrecht int nu zelf afvalboetes