Dit artikel verscheen eerder in wijkkrant De Galerij en is geschreven door Jacqueline van den Bergh. De nieuwst editie van De Galerij is hier online te lezen.
Huh?! Ik begrijp er niks van
Voor veel mensen is het lezen van brieven van overheden, organisaties en politiek namelijk een crime. De informatie is te complex, zit vol onbegrijpelijk taal, en bevat te moeilijke financiële informatie. Dit heeft grote gevolgen en leidt tot ongewenste situaties. Omdat mensen het vaak niet begrijpen, reageren ze te laat op brieven waardoor schulden kunnen ontstaan, of uitkeringen worden verlaagd of zelfs gestopt.
Vandaar nu de actie ‘Huh? Wat Bedoelt U?’ met een Meldpunt voor Onbegrijpelijke Zaken, waarbij bewoners worden opgeroepen om te melden wat zij niet begrijpen van de informatie die zij ontvangen. Deze meldingen gaan in de knalgele kliko. Er is een bondgenootschap van 77 organisaties uit Dordrecht en de regio die hiermee bezig zijn. Wie dat wil, krijgt een kliko. Dordrecht doet mee. Gemeenten Zwijndrecht en Papendrecht gaan meedoen.
Eigenlijk moet er in iedere wijk een kliko komen. In de Stadswinkel is een vast Meldpunt. Ook de gemeenteraad moet veel meer aandacht hebben voor begrijpelijk taalgebruik, en weigeren moeilijke afkortingen en woorden te gebruiken.
Moeilijke taal oorzaak van veel problemen
Moeilijk taakgebruik is overal. Ook bij de Energietransitie kan de taal een lastig te nemen hobbel zijn. Mensen raken in de problemen omdat zij de informatie niet begrijpen. Terwijl die informatie juist zo van belang is, omdat het vaak over financiën en regelingen gaat.
Ook ik heb een kaartje ingevuld en in de kliko gestopt, want ik vind sommige brieven heel lastig te lezen (veel te lang, met afkortingen en vooral juridisch ingestoken).
Vervolggesprek met Bo van Aarsbergen
Op donderdagochtend 26 augustus 2021 sprak ik Bo van Aarsbergen opnieuw. Ik was benieuwd of er al wat met de meldingen wordt gedaan.
De kliko’s zijn inmiddels omgekeerd, met in totaal 235 meldingen. Men kijkt nu welke meldingen makkelijk zijn op te lossen of op te pakken. Die vragen worden bij de organisatie teruggelegd. Bijv. vragen over het ziekenhuis wordt doorgegeven aan het ziekenhuis.
Vragen over de Belastingdienst wordt opgepakt door Stichting Lezen en Schrijven. Die neemt dan weer kontakt op met de Belastingdienst met de vraag wat zij ermee gaan doen.
Melding die niet eenvoudig zijn op te lossen, worden geclusterd. Hoe ontstaat er een gewenste situatie? Door Design Thinking. Anders Denken. Probleem wordt verkend. Hoe gaan we dit aanpakken? Wat is het beste idee om mee aan de slag te gaan? Dan testen hoe dit idee werkt. Als het niet werkt dan opnieuw over nadenken en andere oplossingen vinden.
Grote vragen
Tegenwoordig moet je praktisch alles digitaal melden, of digitaal gebruik maken van diensten. Vraag: Alles moet nu digitaal. Hoe gaan we dat regelen voor diegenen die geen digitale middelen hebben of slechtziend zijn? Of die niet afhankelijk willen zijn van anderen die hen daarbij moeten helpen? Dan kan ik eigenlijk niet meer mee doen, zo voelt dat.
Mensen geven ook aan dat ze iets willen leren, iets kleins: bijvoorbeeld hoe werkt een klok (kunnen geen klok kijken). Of weten niet hoe betaald parkeren werkt. Hoe kan ik dat leren en waar? Ook zijn er veel vragen over de WMO: veel WMO-aanvragen worden verschillend beoordeeld voor dezelfde zaken. Hoe komt dat? Waarom is het verschillend? Mensen begrijpen dat niet.
Wat merkt de melder
De mensen die een melding hebben gedaan, worden erbij betrokken en op de hoogte gehouden hoe het verder gaat met hun melding. Zij kunnen ook aangeven wat zij als oplossing zien. Want professionals kunnen wel iets bedenken, maar heeft de gebruiker daar iets aan?
Later in september worden de eerste resultaten bekend gemaakt. Ik ga het volgen voor de Galerij.
Melden
In de Bibliotheek van Crabbehof is er iedere maandagmiddag spreekuur, de Digitale Overheid (DO).