Dordrecht, Netherlands

Ludieke actie rondom waterbus, vaarroute moet weer langs Hooikade

"Het gaat om het algemeen belang. Iets wat goed is, moet je niet opdoeken." Duidelijke taal van Jos Hubens. Sinds Blue Amigo de exploitant is van de waterbus, vaart de pont in de winterperiode niet meer tussen de Hooikade in Dordrecht en het Veerplein in Zwijndrecht. Tot grote ontevredenheid van reizigers en omwonenden en dus werd er donderdag een ludieke actie opgezet.
Dennis Koorevaar | 28 januari 2022 11:24 | Aangepast op 28 januari 2022 11:24
De Veerdienst 3 voer de oude lijn van en naar Dordrecht en haalde in Zwijndrecht wethouder Van der Linden (Dordrecht) en Huizinga (Zwijndrecht) op. Vervolgens werd er een petitie met ruim 6500 handtekeningen overhandigd aan de wethouders.

"De veerverbinding moet zo snel mogelijk weer hersteld worden," vervolgt Hubens. En dat het liefst nog voor de zomer. "En waar we gisteren achter zijn gekomen, is dat de waterbus tijdens de zomermaanden op zondag ook niet vaart. Ook dat moet gewoon weer gaan gebeuren."

De wijzigingen zijn een resultaat van de onderhandelingen met de nieuwe uitbater en de provincie en regio, geeft wethouder Jos Huizinga aan. "Je hebt bij een nieuwe aanbesteding te maken met een aantal keuzes. Ik kan mij best voorstellen dat dat bij een aantal mensen een hoop emoties opwekt."
'Eerste aanbesteding is mislukt'
'Dus nog maar een keer om de tafel?', is dan de vraag. Wethouder Rik van der Linden: "We hebben regelmatig een gesprek met Blue Amigo over hoe het gaat. We zijn het eens dat de communicatie beter moet. En ook de provincie wil dat er zoveel mogelijk OV voor zoveel mogelijk mensen blijft." Huizinga vult aan: "Je hebt ook met een economische afweging te maken. We wilden heel graag de waterbus in stand houden. En wat niemand zich realiseert, is dat de eerste aanbesteding is mislukt."

Het laten zoals het was, was ook geen optie volgens wethouder Van der Linden. "Bij een nieuwe concessie heb je te maken met nieuwe afspraken over hoe je het wilt. Sommige veranderingen zijn heel goed, maar deze verandering wordt zeker opnieuw bekeken."

'Overleggen kan lang duren'
De omwonenden hebben al meerdere malen aangegeven dat zij het oneens zijn met de nieuwe vaarroute van de waterbus. Hubens betwijfelt dan ook of deze actie wel daadwerkelijk iets gaat veranderen. "Ze gaan overleggen en overleggen kan lang duren. Maar je ziet wat wij in een week kunnen optuigen. Dat verwacht ik van de gemeente ook."

"Iedereen roept 'voor of na de verkiezingen'. Maar ik heb niet zo veel te maken met de verkiezingen. Ik heb te maken met het feit dat we op korte termijn een goed besluit moeten nemen." eindigt Huizinga.

Lees meer over:

Waterbus|Hooikade|Blue Amigo|

Lees ook

Inchecken op de halte en geen Hooikade in de winter: dit is er allemaal veranderd rondom de waterbus

Blue Amigo is de nieuwe exploitant van de waterbus en dat betekent dat er voor reizigers het een en ...

Petitie en politieke vragen voor behoud halte Hooikade: 'Anders beginnen we zelf een veerdienst'

De waterbus moet ook in de winterperiode gebruikmaken van de Hooikade, vinden reizigers en omwonende...

Meer dan 3300 handtekeningen in één dag tijd voor terugkeer waterbushalte Hooikade

De online petitie die door buurtbewoners is gestart om de waterbushalte Hooikade het hele jaar te be...

Hooikade open houden kost 300.000 euro, hebben we dat ervoor over?

Bijna 6000 keer is de petitie om de Hooikade het hele jaar te behouden als opstapplaats van de water...

Vlaggen Blue Amigo halfstok: protest tegen opheffen Hooikade

Het logo van de nieuwe aanbesteder van de Waterbus wappert sinds dinsdagmorgen niet meer in top van ...

Waterbus vaart in zomer óók op zondag tussen Hooikade en Veerplein

De Waterbus vaart tijdens de zomerdienstregeling op alle dagen tussen halte Hooikade (Dordrecht) en ...