“Het is best spannend hier”, zegt directeur Christian van der Star van de christelijke basisschool Pius 10. De school ligt aan de Brouwersdijk in de wijk Krispijn, waar 50 kilometer per uur geldt maar sommigen het gaspedaal dieper indrukken.
Gevaarlijke situaties
Voor en na schooltijd levert dat regelmatig gevaarlijke situaties op. “Er zijn weinig plekken voor auto’s om even te stoppen, dat zorgt ervoor dat er dubbel geparkeerd wordt of dat auto’s elkaar snel inhalen terwijl er fietsers tussendoor komen. Dat is gevaarlijk.”
Tijdens de ochtendspits is het druk op de Brouwersdijk, een van de doorgaande wegen door Krispijn. Ouders met kinderen rijden, lopen en fietsen af en aan. “Hier moeten de kinderen tussen de auto’s en de geparkeerde auto’s fietsen”, verzucht William Nederpelt van de Fietsersbond Drechtsteden. “Als je ziet hoe hard er nu gereden wordt, is dat echt een probleem.”
De Fietsersbond
vond in ons land 162 basisscholen die langs een 50-weg liggen zonder apart fietspad. Zeven daarvan bevinden zich in Dordrecht, elf binnen de Drechtsteden. Niet overal zijn die wegen even gevaarlijk, nuanceert Nederpelt, want de ene weg is nu eenmaal drukker dan de andere.
Fietsersbond wil 30 km/u
Toch pleit de bond voor directe invoering van 30 kilometer per uur rond deze scholen. "Het invoeren van 30-kilometerwegen rond scholen is een eenvoudige, bewezen maatregel die ongelukken kan helpen voorkomen," zegt Ross Goorden, beleidsadviseur van de Fietsersbond,
tegen de NOS.
Nederpelt ziet die maatregel ook graag op de Brouwersdijk ingevoerd. Maar er is volgens hem meer mogelijk. “Er kan veel duidelijker gemaakt worden dat hier een school is.” Van der Star heeft ook nog een wens: een extra zebrapad richting de ingang van Pius 10, dat in mei verhuisde vanuit het schoolgebouw aan de andere kant van de weg.
Niet buitensporig
"We weten dat het haal- en brengverkeer bij scholen om aandacht vraagt, maar tot nu toe hebben we niet het beeld dat bij deze scholen buitensporig veel meer verkeersincidenten plaatsvinden", laat de gemeente weten op vragen van RTV Dordrecht. "Deze scholen liggen daar vaak al jaren. De verkeerssituatie rondom scholen is in de praktijk niet altijd makkelijk aan te passen. Momenteel werken we aan wijkplannen als uitwerking van het Mobiliteitsplan. Daarin nemen we schoolomgevingen zoveel mogelijk mee."
De gemeente wil 'samen met de scholen de veiligheid in de gaten houden' en in verkeersveilig gedrag rondom basisscholen investeren. "En zijn we blij om te zien dat scholen zelf daar heel veel aandacht aan besteden, samen met ouders en kinderen en overige partijen. Want verkeersveiligheid begint met al jong verkeersveilig gedrag te leren."