Dordrecht, Netherlands

Centrumring Ridderkerk blijft tweerichtingsverkeer

Het is rond: de Centrumring in Ridderkerk wordt definitief tweerichtingsverkeer. Dit is onder grote publieke belangstelling besloten in de Ridderkerkse raadsvergadering van afgelopen maand
Redactie Streek 56 | Eric Harreman | 18 juni 2024 12:04 | Aangepast op 18 juni 2024 12:04
Om tot dit besluit te komen, moest eerst een amendement van de VVD worden aangenomen. Daarin werd geopperd om het voorstel van tweerichtingsverkeer verder uit te werken, maar in zijn geheel als dertig kilometer-weg. 

Veiligheid voorop
“De centrumring is dringend aan vernieuwing toe. We willen een vrij liggend fietspad en de ring moet veilig zijn voor iedereen´´, zo klonk het vanuit de raad. Daar waren alle partijen het erover eens. Maar of auto’s één of twee kanten op mogen rijden, en de hoeveelheid groen rondom de weg, was nog voer voor discussie. 

De lokale fracties van GroenLinks en de ChristenUnie zagen de veiligste oplossing in een eenrichtingsweg met overzichtelijke zebrapaden en meer groen. Overige partijen vonden dat die visie ook met tweerichtingsverkeer gerealiseerd kan worden. Zij waarschuwden juist voor meer verkeer op de Frans Halsstraat, omdat er in de plannen van GroenLinks en de ChristenUnie daar dan wel tweerichtingsverkeer blijft. 

Ondernemers
Wat voor veel partijen ook meespeelt is het belang van de ondernemers. Zij vrezen voor minder winkeliers omdat de meeste centrumbezoekers niet in de buurt wonen en dit met de auto doen. Voor hen is het belangrijk om het centrum goed bereikbaar te houden. 

Het fietspad, zoals dat nu ingetekend staat, maakt onderdeel uit van de Metropolitane Fietsroute Dordrecht-Rotterdam. Of dit zo in te passen is, moet nog nader onderzocht worden. Wel gaat de voorkeur van alle fracties uit naar een vrij liggend fietspad met twee rijrichtingen. 

Besluit
Het college had de voorkeur uitgesproken voor de eenrichtingsvariant. “Aan beide varianten kleven voor- en nadelen. Bij de eenrichtingsvariant worden minder bomen gekapt en komen er minder auto’s door de Sint Jorisstraat”, gaf wethouder Kees van der Duijn Schouten aan. 

“We willen best nog een keer kijken hoe we de Metropolitane Fietsroute in Ridderkerk het beste kunnen laten landen. In een extra onderzoek wordt ook de verkeersveiligheid meegenomen.” Maar ondanks de voorkeur van het college is het amendement met de keuze voor tweerichtingsverkeer met een meerderheid van de stemmen aangenomen.

Meest gelezen

Grote opkomst verwacht voor Rode Lijn-demonstratie: ‘Het leeft echt in Dordrecht’

Erik van Krimpen | Redactie Streek 56 | 27 jun 2025 17:04

Zo gaan Dordtse basisscholen om met de hittegolf

Jonathan Sekeris | Barbara Visscher | 30 jun 2025 13:40

Lees ook

Arie leest voor aan volwassenen: ‘Samen genieten van een verhaal’

Voorleesuurtjes in de bieb kennen we allemaal nog wel uit onze kindertijd, maar in Ridderkerk kunne ...

Hoera, deze minigolfers zijn landskampioen!

Het vrouwenteam van minigolfers De Hole Ridders heeft dit weekend het Nederlands Kampioenschap binne...

Ridderkerkse fietsvierdaagse gaat deze week onder nieuwe naam van start

Deze week gaat de de traditionele Avond Fiets4Daagse weer van start. De organisatie heeft vier mooie...

Toch nog hoop voor Pasar Malam? Wethouder onderneemt laatste poging

De Dordtse wethouder Maarten Burggraaf gaat een laatste poging wagen om Pasar Malam tóch door te lat...

Avocado-bestelling voor Ridderkerks bedrijf bevat 553-kilo cocaïne

In de nacht van maandag op dinsdag is een partij van 553 kilo cocaïne onderschept tussen avocado’s. ...

D66 na jaren aan de zijlijn klaar voor een nieuwe poging in Dordrecht

De volgende gemeenteraadsverkiezingen vinden pas in maart 2026 plaats, maar de Dordtse tak van D66 i...