gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Betalen per restafvalzak- of bak? Felle discussie over nieuw plan

cd0de868ca24b3ee3efffcb0a69ebcd1

Als het aan het stadsbestuur ligt, gaan Dordtenaren vanaf 2026 betalen per vuiniszak of afvalbak met restafval. Dat plan leidde dinsdag tot een felle discussie in het Stadskantoor: de meeste coalitiepartijen zien het als 'beloning' voor goed gedrag, de meerderheid van de oppositie vreest voor afvaldumpingen en is tegen.

Corrado Francke |  | Aangepast op
Op tafel ligt een plan om de huidige afvalstoffenheffing te splitsen in een (verlaagd) standaardbedrag plus een bedrag dat bewoners betalen voor iedere restafvalbak- of zak die zij langs de straat zetten of in een ondergrondse container. Het gaat om 6 euro voor een restafvalbak van 240 liter en 1,50 euro voor een zak van 60 liter.

Rekening voor slordige scheiders
Die prijsprikkel moet Dordtenaren stimuleren hun afval beter te scheiden. Volgens het stadsbestuur zijn huishoudens met een gemiddelde hoeveelheid restafval goedkoper uit dan nu het geval is. Wie niet of nauwelijks scheidt, gaat daar de rekening voor betalen.

Voor mensen die weinig te besteden hebben, is een uitzondering gemaakt. Voor hen wordt het vaste tarief kwijtgescholden. Als het voorstel wordt aangenomen, mogen minima in 2026 de eerste zes restafvalbakken of 24 zakken gratis aanbieden. Ook voor mensen die door ziekte veel restafval hebben, komt een compensatieregeling.

'Dit gaat niet werken'
De meeste oppositiepartijen zijn echter kritisch. Zij denken de prijsprikkel ervoor zorgt dat hun afvalzak niet in, maar naast de afvalcontainer gaan zetten. "Dat scheelt je gewoon 6 euro", ziet commissielid Wouter Gorter van Op Ons Eiland. "Als er één vuilniszak naast een afvalbak staat, staan er de volgende morgen een heleboel bij. Dit gaat niet werken."
a38e6ab0e681d71422054060ee28405b
Beter voor Dordt-fractievoorzitter David Schalken deelt die vrees. "Ook gaan mensen ervoor kiezen ander afval bij de verkeerde afvalstromen te gooien, dat er tussen het plasticafval ook restafval komt." Daarnaast vindt Schalken dat het niet overal in de stad mogelijk is om afval goed gescheiden in te leveren.

Nascheiding
Hij en een groot deel van de oppositie vinden, zeker in wijken met veel hoogbouw, nascheiding een beter alternatief. Daarbij wordt afval niet gescheiden ingeleverd, maar wordt het plasticafval door de afvalverwerker uit het restafval gehaald. HVC pleit alleen voor nascheiding als het moet, valt op de website van de afvalverwerker te lezen.

Een meerderheid van de coalitie is enthousiast, net als de Partij voor de Dieren. Commissielid Tristan Aarden noemt de prijsprikkel 'het belonen van mensen die hun afval goed scheiden'.

Lagere jaarlijkse afvalstoffenbelasting
Over wat nu de goedkoopste manier is, zijn de meningen verschillend. De kritische oppositiepartijen betogen dat meer afvaldumpingen leiden tot hogere kosten voor handhaving, terwijl het stadsbestuur juist geld denkt te besparen.

Volgens verantwoordelijk wethouder Tanja de Jonge zorgt minder restafval voor een lagere jaarlijkse afvalstoffenbelasting. Die prijs is in de afgelopen jaren flink gestegen - naar 910 duizend euro in 2023 - en Dordrecht wil daar dus op besparen.

Afvaldumpers aanpakken
GroenLinks wil het geld dat vrijkomt gebruiken voor het pakken van afvaldumpers. "Als we nu niks veranderen houden we bijplaatsingen en zal elke Dordtenaar hoge kosten betalen omdat mensen hun afval op straat zetten", aldus raadslid Yara van Engelen.

Komende week gaat de Dordtse politiek opnieuw in gesprek over het plan.

Lees ook

dji_fly_20260422_104046_738_1776847368318_photo_optimized

Deze extra verkeersmaatregelen neemt de gemeente als de Papendrechtsebrug dicht gaat

Tijdens de sluiting van de Papendrechtsebrug worden drie ponten ingezet tussen Papendrecht en Dordrecht. Om de extra verkeers- en parkeerdruk bij de locaties in Papendrecht te minimaliseren, neemt de gemeente tijdelijke verkeersmaatregelen rondom deze plekken.

opma

Esra Micha (53) is transman: ‘Ik heb jarenlang in mijn huis spiegels afgedekt’

Hij werd geboren als vrouw, maar ging acht jaar geleden verder als man. In gesprek met programmamaker Ad van den Herik is Esra Micha van den Ende (53) open over wat hem tot die keuze leidde. “Ik heb voor mijn gevoel altijd bij de jongens gehoord.”

IMG_7637 (1)

Dordt in Stoom van start met drukbezochte vlootschouw: ‘Hier doe je het voor’

Met de traditionele Vlootschouw is Dordt in Stoom 2026 vrijdagavond goed en wel begonnen. Vanaf de oevers konden duizenden bezoekers genieten van een prachtig schouwspel op het water. Ook het iconische schip De Majesteit voer mee, met onder andere de burgemeester van Dordrecht, Nanning Mol, aan boord. "Ik denk dat ik, net als alle andere Dordtenaren hier, een centimeter van trots gegroeid ben."

AI-assistent Qbuzz

Kunstmatige Intelligentie helpt Qbuzz: ‘Handig voor personeel en reizigers’

Vervoerder Qbuzz zet een AI-assistent in om reizigers en personeel te helpen. Volgens Qbuzz gaat het niet om 'de zoveelste chatbot', maar om een slimme assistent die samenwerkt met medewerkers en bijvoorbeeld zelfstandig actuele reisinformatie ophaalt uit de systemen van de vervoerder.

05afacb5-79e3-3a04-975b-cb6aee3a5da5

Weinig hoop voor wandelaar Erik (53), al dagen vermist op Saba

De 53-jarige Erik Matthijsen, die al dagen wordt vermist op het Caribische eiland Saba, is waarschijnlijk overleden. Dat zegt Jonathan Johnson, gezaghebber van Saba, in een videoboodschap op sociale media.

zonneautofoto

Dordtenaar Binke (24) onthult zonneauto: ‘Alles wordt werkelijkheid’

Bijna 5000 kilometer racen binnen acht dagen, puur op energie van de zon en de wind. De leden van het Delft Solar Team hebben een zonneauto gemaakt, waarmee ze dit willen waarmaken. 24-jarige Binke Struik uit Dordrecht is onderdeel van dit Solar Team: “Het is echt enorm gaaf om te doen.”