Het werd een modderige rit, waarin de regerend wereldkampioene revanche kon nemen op Marianne Vos. Die won afgelopen zondag de eerste wereldbekerwedstrijd. "Ik wist niet echt hoe ik van Marianne Vos af moest komen, maar in de afdaling had ik opeens een gat. Ze maakte een schuivertje ofzo, tenminste dat zei ze. Maar ik ben heel blij met deze zege", reageerde Brand na afloop bij de NOS.
Terwijl Vos een vliegende start maakte, kwam Brand wat langzamer op gang. Ze wist het gat te dichten en al in de tweede ronde kwamen de twee Nederlandse vrouwen samen op kop. Na een stuurfoutje van Brand in de derde ronde leek het een herhaling van de eerste wedstrijd te worden, tot Vos in de laatste ronde een slippertje maakte in de afdaling en Brand er met de winst vandoor ging.
Met haar winst neemt Brand de leiding in het wereldbekerklassement over van Vos.
Archieffoto: Corrado Francke