Verontwaardiging in Dubbeldam vanwege het nieuws dat 21 lichamen in 2020 vanaf de begraafplaats in de Dordtse wijk naar begraafplaats Essenhof zijn versleept. Nabestaanden wisten hier niets van en daarnaast is door administratieve rompslomp niet duidelijk welke lichamen er zijn verplaatst.
In Dubbeldam is de verontwaardiging groot. “Wat luguber, verschrikkelijk”, zegt de Dordtse Mia van Rijsbergen. “Er is waarschijnlijk uit een soort gemakzucht gedacht dat graven wel even verplaatst konden worden. Maar je ziet maar weer dat alles uiteindelijk uitkomt, dus dit ook. En dat is gewoon ontzettend slordig en respectloos.”
Emmy Jansen doet er nog een schepje bovenop. “Het is gewoon een grove schande wat hier is gebeurd. Je kunt het niet maken om, zonder enige informatieverstrekking, graven te verplaatsen. Ik vind die gedachte ook eng voor mezelf. Dusdanig eng dat ik door dit soort zaken geneigd ben om mezelf te laten cremeren.”
Emotionele lading
Het verplaatsen van de graven is op zichzelf al opmerkelijk genoeg. Daar komt bij dat Dubbeldam door veel mensen nog steeds wordt gezien als dorp en niet als wijk van Dordrecht. Tot 1970 was Dubbeldam feitelijk nog een zelfstandige gemeente, met alle emotionele lading van dien.
“Een extra pijnpunt”, zegt Petra van Deursen. “Ik kan me voorstellen dat mensen het als extra gevoelig zien, omdat de kleine gemeente Dubbeldam al is opgeslokt door de grote gemeente Dordrecht. Dan ligt dit extra gevoelig.”
Respectloos
“Dit is respectloos naar degenen die begraven zijn en naar hun nabestaanden”, zegt wethouder begraafplaatsen Marc Merx. “In de eerste plaats kiezen mensen bewust voor deze plaats als hun rustplaats. Dat heb je te allen tijde te respecteren. In de tweede plaats hebben we te maken met de situatie dat oer-Dubbeldammers van mening zijn dat Dubbeldam geen onderdeel is van Dordrecht, maar een dorp op zichzelf. Die mensen kiezen dan bewust voor Dubbeldam.”
LEES OOK: Lang niet alle nabestaanden kregen brief over verplaatsen lijken en dit is waarom
Merx vindt dat het aan de voorkant al volledig verkeerd is gegaan. “Waarom is er toen niet al gesproken met de nabestaanden over het voornemen om lichamen te verplaatsen van A naar B? Waarom is er niet om toestemming gevraagd aan deze mensen? Dit had op zijn minst moeten gebeuren. En dat is al niet gebeurd.”
Wat moet er gebeuren?
Aan het gemeentebestuur in ieder geval de taak om een dergelijk voorval in de toekomst nooit meer te laten gebeuren. Daarover is huidig wethouder Merx duidelijk. “We zijn in de organisatie heel fors bezig om dit te voorkomen. Als mensen een knoop in hun maag hebben over de vraag of een situatie wel ethisch verantwoord is om door te voeren, moeten zij dit in de toekomst aan de kaak kunnen stellen. En als het nodig is, tot de burgemeester aan toe.”
Bekijk hieronder de reportage van de streekomroep over dit onderwerp: