Daar is namelijk twee keer zoveel ruimte, als je er een parkeergarage onder bouwt, zegt de partij. Daarom diende ze een motie in tijdens de gemeenteraadsvergadering over de toekomstvisie van de binnenstad. Met als doel onderzoeken of het mogelijk is dat op die plek een parkeergarage komt.
Auto's niet voor de deur parkeren
“Van politici mag je verwachten dat ze een toekomstvisie hebben. Dat ze de stad leefbaar en mooi willen doorgeven aan volgende generaties,” laat fractievoorzitter Irene Koene weten. “Een autoluwe binnenstad past binnen zo’n visie. De helft van de openbare ruimte wordt gebruikt om auto’s te parkeren. Gewoon Dordt is niet tegen auto’s maar we vinden parkeren voor de deur niet vanzelfsprekend. Wel dat dat iedere voordeur met de auto bereikbaar moet zijn. Vooral in de historische binnenstad is het beter de auto’s van de straat te halen. Bijvoorbeeld bij de Kuipershaven en de Wolwevershaven. Je kunt van die kades een prachtig verblijfsgebied maken. Met veel openbaar groen en bankjes aan de haven. Een mooier straatbeeld voor omwonenden en voor toeristen die onze historische binnenstad bezoeken.”
'Te duur' en 'onhaalbaar'
Het plan kon alleen niet op veel steun van de andere partijen rekenen. VVD-raadslid Rolin den Heijer prees Gewoon Dordt voor het out-of-the-box denken, maar vraagt zich af welk probleem we er nu mee oplossen. Het antwoord van Gewoon Dordt, dubbel zoveel parkeerplekken, haalt de partij niet over de streep. Je moet niet alleen naar de capaciteit kijken maar ook naar de plek, meent Den Heijer. Bouwen op zo'n historisch plek is volgens hem niet een verstandig idee. Juist omdat je auto's dan in het centrum toe laat. “We moeten niet iets laten onderzoeken wat uiteindelijk oplevert dat we het niet moeten doen, dus zullen wij deze motie niet steunen.”
Koene verdedigt dat het plan door te zeggen dat de Wolwevershaven binnenkort toch helemaal op de schop, en dus open, moet. Dat het niet gek is om het gelijk met de bouw van een garage te combineren. Ook D66 en PVV zijn niet enthousiast. Ahmet Polat van D66 noemt het plan bij voorbaat onhaalbaar. Dan van Leeuwen van de PVV ziet op zich wel wat in het bouwen van een ondergrondse parkeergarage, maar denk dat het een duurdere optie is. En vraagt om een reactie van de wethouder.
En die is uitgesproken: “Wij adviseren hier geen verdere tijd in te steken.” Kijkend naar Amsterdam kost dit 80 miljoen qua investering, waarbij de eerste jaren er ook nog een exploitatietekort is. Dat in combinatie met de locatie (het zou de uitstraling van het historisch gebied te niet doen) zorgt ervoor dat Maarten Burggraaf de raad adviseert de tijd en energie vooral te steken in andere opties. Zoals een parkeergarage onder de Grote Markt. Daar is al eerder bodemonderzoek uitgevoerd en dat maakt het plan kansrijk.
De motie van Gewoon Dordt werd uiteindelijk door geen een partij uit de raad gesteund en dus verworpen.