Op de plek waar normaal wetten worden goedgekeurd door senatoren van landelijke partijen, staan op de vrijdagochtend opeens tientallen jonge scholieren. Ze komen vanuit Den Haag, Utrecht, Leiden en jawél, ook Dordrecht. Ze zijn naar Den Haag gekomen op uitnodiging van Bibliotheek AanZet en de historische vereniging Vrienden van De Witt.
Na een openingsrede van Eerste Kamervoorzitter Jan Anthonie Bruijn mogen de leerlingen zelf het woord nemen. In de tijdelijke locatie van de Eerste Kamer, het Binnenhof wordt nog altijd verbouwd, vliegen termen als 'vrijheid van meningsuiting', 'republikeinen tegen monarchisten' en 'burgerschap' over de witte tafels. Thema's die tijdens het leven van Johan de Witt al belangrijk waren.
Bewustwording Leider van het debat is Dordtenaar Jeroen Recourt, die sinds 2019 voor GroenLinks-PvdA in de Eerste Kamer zetelt. Hij kent de politiek goed, hij opereerde eerder al zeven jaar in de Tweede Kamer. Met scherpe vragen en stellingen probeert hij de leerlingen, voor zover dat nodig is, nog wat meer aan het denken te zetten.
De aanwezige leerlingen uit Dordrecht voelen zich daarmee op hun gemak. Ze doen vaker mee aan debatwedstrijden, zowel in het binnen- als buitenland. Daar strijden ze om prijzen, hier valt niets te winnen. Het gaat om bewustwording en het aan het denken zetten van een generatie die later aan de knoppen zal draaien in Den Haag. Al lijken de leerlingen die ambitie nog niet echt te delen.
"Nou... daar ben ik nog niet zo zeker van.", "In principe niet, maar we zien wel..." en een volmondig "Nee" zijn de antwoorden als onze verslaggever drie Dordtse leerlingen vraagt of ze later de politiek in willen.
Leren debatteren Het team van de Dordtse school wordt geleid door aardrijkskundedocent Joram Wijnstra. Voor hem is het een kolfje naar zijn hand. Zelf is hij lid van het Gronings Debatbureau en heeft hij vanaf zijn eigen schooltijd vaak meegedaan met internationale debatwedstrijden. Hij benadrukt het belang van leren debatteren: "Je leert dat iedereen een eigen mening heeft en dat iedereen die mag hebben. Daarnaast wordt je geforceerd om na te denken over ideeën waar je wellicht zelf niet helemaal achter staat."
Wij maakten ook een videoverslag van de ochtend. Dat is hieronder te bekijken.