Dordrecht, Netherlands

Machinist Lars (25) overleed bij aanrijding op onbewaakte spoorwegovergang, nu komt er een onderzoek

De bewuste overweg waar het ongeluk gebeurde Google Streetview
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) gaat onderzoek doen naar de aanrijding op een onbeveiligde spoorwegovergang in het Brabantse Hooge Zwaluwe tussen een goederentrein en een vrachtwagen. Bij die aanrijding kwam de 25-jarige machinist uit Zwijndrecht om het leven.
Rijnmond | 22 oktober 2024 10:19 | Aangepast op 22 oktober 2024 10:19
De aanrijding vond plaats op 28 augustus van dit jaar. De vrachtwagen reed over de spoorwegovergang, net toen er een goederentrein van vervoerder DB Cargo aankwam.

Machinist Lars Bussing (25) stond op dat moment op de kop van de trein en raakte zwaargewond. Hij werd nog gereanimeerd, maar dat mocht niet baten. Een andere collega die ook op de locomotief stond raakte lichtgewond. Een derde collega bleef, net als de vrachtwagenchauffeur, ongedeerd.

Familie vol vragen
De nabestaanden van Lars zaten meteen na het ongeluk vol vragen. Hoe kon het dat de spoorovergang onbewaakt was? De familie begon zelfs een petitie om de spoorwegovergang wél te laten beveiligen.

“Dit had zo makkelijk voorkomen kunnen worden. Een verkeersbord is niet voldoende voor iets wat zo fataal kan aflopen. Wat kost nou een spoorboom? We vragen niet om 24/7 een verkeersregelaar”, zei Eleni Achilleos, het nichtje van Lars, destijds.

De OVV benadrukt dat het onderzoek zich nadrukkelijk niet gaat richten op schuld of aansprakelijkheid voor de aanrijding. "De Onderzoeksraad doet onderzoek naar voorvallen op het spoor als daarbij structurele veiligheidswinst te verwachten is", schrijft de OVV.

Onbewaakte overgangen verdwijnen
ProRail is al langere tijd bezig om de 180 gevaarlijkste onbewaakte spoorwegovergangen van Nederland aan te passen. Maar overwegen waar alleen goederenvervoer overheen gaat, zoals die in Hooge Zwaluwe, vallen daar niet onder. Dat zouden er zo'n 400 zijn volgens de vervoerder.

Na de aanrijding reageerde ProRail dat op de bewuste overgang in Hooge Zwaluwe slechts één trein per dag rijdt en dat de kans op ongelukken daar daardoor kleiner is. "Maar dat wil niet zeggen dat we hier geen maatregelen nemen".
Een woordvoerder van ProRail kan nog niet bevestigen of inmiddels wel duidelijk is of er maatregelen worden genomen bij de spoorwegovergang.

Dit artikel verscheen ook op de website van onze mediapartner Rijnmond.

Meest gelezen

Papendrechtsebrug (N3) gaat volgend jaar negen maanden lang dicht

Corrado Francke | Jonathan Sekeris | 26 mei 2025 15:52

Lees ook

Marten de Roon heel even in Nederland voor opening trapveldje, maar: 'Ik blijf lekker in Italië'

Een trapveldje openen in zijn oude woonplaats Hendrik-Ido-Ambacht op een plek waar hijzelf als kind ...

Deze week in Op Pad Met Ad: nieuwe Dordtse burgemeester neemt afscheid in Laren

In de nieuwste aflevering van Op Pad Met Ad reist presentator Ad van den Herik af naar Laren. Hij is...

Dit nieuwe superjacht ging via onze streek van Rotterdam naar Schiedam

Het was hier en daar een beetje pielen, maar het is gelukt. Een megajacht dat is gebouwd op een sche...

Liam Bossin definitief van FC Dordrecht naar Feyenoord

Liam Bossin verruilt FC Dordrecht voor Feyenoord. De Belgisch-Ierse goalie werd sinds januari al ver...

Bijna één miljoen euro voor klaslokalen in slooppand: 'Geen structurele oplossing'

De gemeente Sliedrecht trekt 900.000 euro uit voor een grondige verbouwing van de voormalige Groen v...

Roeiend de dag én nacht door: deze Dordtenaren leggen 210 kilometer af in minder dan 24 uur

Meer dan 200 kilometer roeien, in minder dan 24 uur. De roeiers van de Koninklijke Dordrechtsche Roe...